Megérkezett a Shimano új 12 sebességes Deore XT váltórendszere!

Megérkezett a Shimano új 12 sebességes Deore XT váltórendszere!
Az elmúlt évtizedben megszokhattuk, hogy az összes újdonságot a legmagasabb kategóriás groupset-jénél mutatja be a japán óriás, a fejlesztések pedig évente „csorognak le” az alacsonyabb kategóriás szettekbe. Nem kellett hozzá tehát nagy jóstehetség, hogy az XTR tavalyi bemutatása után a legnagyobb fejlesztések idén megjelennek a Deore XT szettben is. Vegyük sorra a legnagyobb újdonságokat alkatrészenként!

Hajtókar: az M9100-as XTR szettben lévő karhoz hasonlóan itt is közvetlen felfogatású lánctányérokat találhatunk, tehát egy központi csavarral, egyszerűen cserélhetünk lánctányérokat, melyek a Shimano-tól megszokottan nem ovál, hanem hagyományos kör alakúak. Ez igaz az egy- és kétsebességes lánctányérokra is, előbbi viszont természetesen Narrow-Wide kialakítású. A kar természetesen üregesre kovácsolt alumínium, külső oldalát pedig gyárilag ellátták kopásálló fóliával, hogy a cipőnk sarkával ne a fekete eloxálást polírozzuk. Bár a kar bal oldalát még nem volt lehetőségünk megvizsgálni, több mint valószínű, hogy a korábbi évjáratú XT rögzítő rendszerét fogja megkapni: egy központi csapágy-előfeszítő csavar, két rögzítőcsavar a tengelyen.

Fogaskeréksor: az egytányéros hajtókarhoz nagy hátsó áttétel szükséges, amiből a Shimano eddig csak 11-46-ot kínált (418%), az új 10-51-es áttétellel azonban ez jócskán megnő (510%). Természetesen megkapta mind a három szabadalmat, mely az XTR fogaskeréksort jellemezte: Hyperglide+, Beam Spider felépítés, Micro Spline bordázat. Utóbbi azt jelenti, hogy ezt is, az XTR-hez hasonlóan csak ilyen szabványú kazettatestre tudjuk felszerelni, ezt jelenleg a Shimano agyak és bizonyos DT Swiss kerékszettekhez vásárolható rotorok kínálják, azonban belsős információink szerint heteken belül érkezik a kazettatest a Fulcrum kerekekhez is.

Lánc: a 12 fokozatú rendszerhez újratervezték a láncot, mely az XTR-el ellentétben nem üreges csapokkal rendelkezik, de a belső lánc oldallapokat itt is megnyújtották, melynek köszönhetően nem csak csendesebben fut, illetve jobban „kapaszkodik” a Narrow-Wide lánckerekeken, hanem az ígéretek szerint a tartóssága is a 11-es rendszerekhez hasonló lesz.

Hátsó váltó: szintén hajaz az egy évvel korábbi XTR-re, hiszen kétfajta hátsóváltót fejlesztettek, melyek közül az egyik az új, 10-51-es fogaskeréksort kezeli, a másik pedig a kéttányéros rendszerhez jó, utóbbinál csak a 10-45-ös fogaskeréksor használható. A 13 fogas váltógörgők a csendesebb működésért felelnek, a váltás gyorsaságát pedig a fogaskeréksor és a lánc mellett a hátsóváltó is elősegíti.

Tárcsák: az elsőként Dura-Ace tárcsáknál megjelent kiképzés itt is megjelenik, nevezetesen, hogy a szendvics-szerkezetű Ice-Tech tárcsák középső rétegét megnyújtották az agy középpontja felé, így a fékezés közben felhalmozódott hőt sokkal gyorsabban át tudják adni a környezetnek. Ez gyorsabb hűlést, jobb fékhatást, alacsonyabb fékpofa-kopást jelent. A Shimano-hoz hűen csak Centerlock felfogatással elérhetőek.

Fékek: a féktárcsák mellett ezt sem hagyták annyiban, az előző széria néha vándorló nyomáspontját az ígéretek szerint ezzel a fékkel bebetonozták, féknyeregből kettő- és négydugattyús változat is elérhető. A fékkarok rögzítési pontja a kormányhoz szintén megváltozott, ezáltal merevebb felépítést kapunk. A free-stroke nyomáspont-állító csavar és a szerszám nélkül állítható fékkartávolság szerencsére még mindig elérhető ezeknél a karoknál.

Váltókar(ok): az egysebességes rendszerhez természetesen csak jobboldali váltókart tudunk használni, mely bilincses és I-Spec EV kivitelben is elérhető. Utóbbi az igazi csemege, hiszen a fékkar bilincsére rögzíthetjük a váltókart, mely széles tartományban állítható, személyre szabható. Az első váltókar is ilyen, amennyiben mégis 2×12 rendszernél maradunk, valamint megkapta a Rapidfire Plus MONO kialakítást, mely egy karral teszi lehetővé a fel- és leváltást is.

Elsőváltó: három változatban lesz elérhető, de ezek csak a rögzítés típusában különböznek, mindhárom megkapja azonban a Side-Swing kialakítást a gyors és könnyed váltás érdekében.

Agyak: a megszokott módon ezek is kónuszos rendszerűek, Centerlock féktárcsa-felfogatással rendelkeznek, a hátsó pedig Micro-Spline felfogatással, mellyel üdvözölhetjük az új 10-51-es fogaskeréksort és búcsút mondhatunk a HG rotorokba belemaródó kazettáknak.

A fentiek elolvasása után már csak egy dolog maradt: bejelenteni, hogy nem csak a hírt, hanem a szetteket is a világon az elsők között fogjuk megkapni, ez pedig június közepét jelenti! Elsőként az 1×12-es rendszert, 32-es lánctányérral, 10-51-es sorral, 180 mm-es féktárcsákkal, 175 mm-es karral és BOOST-os, 32 lyukas agyakkal tehetjük magunkévá, a komplett szett ára pedig 394.900 Ft lesz.

 

Az oldal tetejére
Close menu
Weboldalunk használatával jóváhagyod a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.Ezzel segíted a munkánkat!