Weboldalunk használatával jóváhagyod a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.Ezzel segíted a munkánkat!

3 dolog, amire érdemes figyelni, ha elektromos kerékpárod van!

3 dolog, amire érdemes figyelni, ha elektromos kerékpárod van!
Elektromos kerékpárod van és nem tudod mihez kezdj vele azon kívül, hogy bekapcsolod, tekersz, kikapcsolod vagy feltöltöd? Amire érdemes hangsúlyt fektetned, az a rendszeres karbantartása illetve tisztántartása, a motor rendeltetésszerű használata a teljesítmény megőrzése érdekében és az akkumulátor, hogy ne csökkenjen idejekorán annak kapacitása sem. Íme 3 pont, amit érdemes mindig észben tartani, ha e-bike felhasználók vagyunk.

1) Tisztítás és karbantartás

Az elektromos kerékpárok tisztítása és karbantartása (az elektronikát leszámítva) megegyezik egy hagyományoséval. Ezzel kapcsolatban ebben a cikkünkben olvashattok részletesebben.

Ha kerékpárunknak leválasztható akkumulátorral van szerelve, akkor a takarítás megkezdése előtt távolítsuk el a kerékpárról és tegyünk ugyanígy, amennyiben rendelkezünk hasonló display-vel. Győződjünk meg arról, hogy minden csatlakozást és töltőbemenetet megfelelően lefedtünk, illetve eltömítettünk, nehogy víz érje őket. 

Öblítsük le a kerékpárt vízzel (kerüljük a magasnyomású eszközöket) és használjunk specifikus tisztítószereket azokra a részekre, ahol szükség van rájuk (pl. hajtás). Persze ilyenkor a szíjhajtású kerékpárok gazdái csak mosolyognak – azonban ezzel mi jócskán megnövelhetjük a hajtásrendszer élettartamát.

Ha a takarítás végeztével megdöntjük kerékpárunk és azzal szembesülünk, hogy víz folyik ki az oldalán, ne ijedjünk meg! Egyes e-bike akkumulátorok és motorok burkolatai ugyanis elvezetik a vizet, ez teszi lehetővé annak ilyen úton való távozását.

Egy elektromos (Giant) kerékpár töltő portja

2) Akkumulátor

A laptopok és mobilok jóvoltából mind tudjuk, ha készülékeink akkumulátoráról nem gondoskodunk kellően (vagy használjuk azt rendeltetésszerűen), akkor könnyen a 90-es években találhatjuk magunk: csak folyamatos töltés mellett tudjuk használni eszközeink. 

A Bosch mérnökeinek ajánlása alapján 30-60% közötti töltöttségen érdemes tartani az akkumulátort, hogy elkerüljük annak élettartamának csökkenését. Ha pedig nem fogjuk az elkövetkező két hétben használni hű társunk, igyekezzünk elkerülni annak maximális töltését vagy teljes lemerítését. Ha pedig el szeretnénk tenni télre, célszerű 10-20 °C között, fedett helyen tárolni. Ha mentél már télen e-bike-oddal biztosan észre vetted, hogy nem a hideg az optimális környezet az akkumulátor számára.

Természetesen ez nem kizárólag a téli időszakra igaz, de próbáljuk meg elkerülni a súlyhatár túllépését: ne pakoljuk a gyártó által kijelölt maximális teherbíró képességénél tovább! Ez ugyanis elsősorban nem a váznak és az alkatrészeknek árt, hanem legfőképpen az akkumulátornak. Ha folyamatosan a megkötés felett használjuk kerékpárunk, akkor a motor sokkal nagyobb igényevételnek lesz kitéve (így az akkumulátor is), hogy fenn tudja tartani az adott sebességet.

Igyekezzünk mindig odafigyelni arra, hogy kerékpárunk rendeltetésszerűen használjuk, mégpedig a saját és pénztárcánk érdekében is.

Egy Specialized Turbo Levo akkumulátor kivétel

3) Motor

Ahogy az autókra és az emberekre, úgy elektromos kerékárunkra is hatással van az hideg téli időjárás. Az akkumulátor kapacitása ilyenkor jellemzően csökken, köszönhetően az alacsony hőmérsékletnek. Valószínűleg mind észrevettük már, hogy ilyenkor gyakrabban szorul töltésre bringánk és hamarabb kopnak el az alkatrészek, illetve korróziót is felfedezhetünk a rárakódott só jóvoltából.

Ahogy mind odafigyelünk a gazdaságos üzemanyagfogyasztásra, ugyanígy kell bánni kerékpárunkkal is: figyeljünk a optimális váltóhasználatra. Lehet, hogy egyértelműnek hangzik, de a megfelelő áttétel kiválasztásával elősegíthetjük a motor hatékonyabb működését is. Próbáljuk meg kerülni a hirtelen váltást, amikor a láncot komolyabb erőhatás éri (az emelkedők előtt például mindig váltsunk könnyebb fokozatra). Csakúgy, mint autóknál, érdemes elkerülni a hirtelen fékezéseket és kigyorsítást annak érdekében, hogy elkerüljük az akkumulátor teljesítményének fluktuációját.

A pedálfordulat tekintetében legtöbbünk komfortzónája a 75-90 pedálfordulat/perc közé esik, de ez teljesen egyén- és terepfüggő. Ha sok időt töltünk például alacsony fordulattal, nem csak lábaink, de a motor sem lesz hálás ezért.

És legvégül a guminyomás: ha még nem ismerted ki eléggé magad és kerékpárod, akkor a legegyszerűbb a külsőgumi oldalfalán keresni az ajánlott nyomás mennyiségét. A megfelelő nyomás segíteni fog a hatótáv, a tapadás és a teljesítmény növelésében is.

Specialized Turbo Levo

+1) Szoftver

Célszerű naprakészen tartani a kerékpárt működtető szoftver verzióját is, erre általában szakszervizekben van lehetőség. Ezzel elkerülhető az ingadozó teljesítmény és a kellemetlen hibák, hibakódok megjelnése is. A szoftverfrissítést érdemes egybekötni egy kiadósabb szervizzel, ha már kerékpárunk úgyis segítségre szorul. Szervizünk árlistájáról itt tudsz bővebb információhoz jutni.

 

A cikkhez felhasznált forrást itt találod.

Szerző: László Attila

Az oldal tetejére