Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Mire figyelj a kerékpártisztítás során?

Mire figyelj a kerékpártisztítás során?

Itt az ősz és ez egyben az időjárás változását is jelenti, ami nem csak számunkra, de kedvenc edzőtársunkra nézve is megterhelő időszak. A hideg és a meleg folytonos váltakozása és az esős, latyakos időjárás nem csak ízületeinket, de az alkatrészeket sem kíméli. Ilyenkor kerékpárunk több odafigyelést és karbantartást igényel a melegebb hónapokhoz képest. Segítünk, hogy a kerékpártisztítás ne csak gyors de alapos legyen neked is!

Kerékpárod megfelelő tisztítása és karbantartása nem csak az alkatrészek hosszabb élettartamát garantálja, de a teljesítmény maximalizálása szempontjából is fontos. Például ha nem tisztítjuk rendszeresen a hajtásláncot, akkor a rátapadó olaj és por keveréke a váltógörgőknél felgyülemlik és szépen lassan hozzájárul azok és egyéb alkatrészek gyorsabb kopásához, így megrövidítve élettartamuk.

Egy kis odafigyeléssel nem csak pénzt és időt spórolhatunk, hanem rengeteg fejfájástól kímélhetjük meg magunkat.

Az alapokhoz pedig még se különösebb szerviz tudásra, se tapasztalatra sincs szükség. Egy kefe, rongyok és pár könnyen beszerezhető tisztítószeren kívül csak két kezünkre lesz szükségünk. Ha pedig megakadnánk, esetleg egy-egy YouTube videó gyorsan a segítségünkre lehet, ha teljesen elvesztünk, vagy csak nem tudjuk hogyan fogjunk hozzá.

Az első lépés: lássunk neki!

Keressünk kerékpárunknak egy olyan helyet, ahol nem probléma ha esetleg olajfoltos lesz alattunk minden és nem zavarunk ezzel másokat sem. Ezt követően bizonyosodjunk meg arról, hogy mindenünk megvan, amire szükségünk lehet: eszközök, tisztítószerek, esetleg egy-egy szerszám (például imbuszkulcs).

Kerékpár tisztítás állvánnyal

Ilyenkor a legegyszerűbb, ha egy erre a célra készült szerelőállványt használunk bringánk fixáláshoz. Több féle is van, arra érdemes ilyenkor odafigyelni, hogy befogatáskor ne tegyünk kárt kerékpárunkban. Arra mindig nagyon ügyeljünk (például karbon vázak esetén), hogy a szorítás mértéke soha ne legyen több annál, ami szükséges. Ugyanis ilyenkor előfordulhat, hogy a kelleténél jobban megszorított váz összeroppan, amit mindannyian szeretnénk elkerülni. Állvány hiányában használhatunk egy egyszerű keréktámaszt vagy akár egy falat is, aminek neki támaszthatjuk.

Hajtás tisztítása

Érdemes a hajtással kezdeni, hogy megkíméljük bringánk a lecsöpögő szennyeződéstől és ne utólag kenjük azt össze. Ilyenkor elég szokott lenni egy rongy vagy kefe. Ha már régen nem volt megtisztítva vagy esetleg csak úgy ítéljük meg, hogy szükség van komolyabb takarításra (fekete olajfoltos, esetleg már jelentős szennyeződés található a láncszemek között), akkor használjunk lánctisztító folyadékot vagy spray-t is!

Ezeket a tisztítószereket beszerezhetjük már szinte bárhol, ám érdemes meggondolni melyiket is választjuk. Érdemes itt is a jobb minőség fele hajlani, hiszen általában jobb hatásfokkal rendelkeznek és jobban kímélik az alkatrészeket.

A tisztítószert először vigyük fel a láncra, fogaskoszorúkra, lánctányérokra és esetleg váltógörgőkre. Ezt folyadék esetén egy ecset segítségével tegyük meg, ha pedig a spray mellett döntöttünk, akkor fújjuk le vele a tisztítani kívánt felületet, vigyázva, finoman, nehogy olyan helyre kerüljön belőle, ahova eredetileg nem szántuk (fékfelület). Ilyenkor használhatunk úgynevezett Cleaning Device-t is, ami megkönnyíti a lánc tisztítását.

Lánc tisztítása Cleaning Device segítségével

Emellett nézzünk rá a váltógörgőkre is: ha már azt látjuk, hogy a felgyülemlett kosz és olaj eredményeként megjelent a massza a görgők felületén, akkor azt egy segédeszközzel finoman távolítsuk el a felületéről.

A fogaskoszorú felületére (ha nem szedjük le) egy kefe, fogkefe vagy ecset segítségével vigyük fel az oldószert, ha elég szennyezettnek ítéljük meg. Ha mindent alaposan bekentünk, akkor jöhet a kerékpárunk többi része is!

A váz és kerekek tisztítása

A kerekeket ilyenkor érdemes eltávolítani a kerékpárból, hogy könnyebben odaférjünk a kerékívekhez is.

A váz tisztítása esetében ma már számtalan opció van tisztítószerekből is. Mi általában a Holmenkol Natural Bike Wash-t ajánljuk, ami mellé csak egy rongyra és esetleg egy szivacsra lesz szükségünk csupán. Miután befújtuk a tisztítani kívánt területet, alaposan csutakoljunk le minden apró zegzugot, ahova valamilyen módon por és egyéb szennyeződés kerülhetett.

A kiszedett kerekeket is tisztítsuk meg alaposan és nézzük át a külsőgumi futófelületét, hogy nem-e találunk benne tüskéket vagy más idegen tárgyat. Ilyenkor leellenőrizhetjük a csapágyak forgását és a küllők feszességét is, ha biztosra akarunk menni. Ilyenkor féktisztítóval (vagy alkoholos oldattal) végig mehetünk a féktárcsán, fékfelületen, ha szükségesnek érezzük.

Külsőgumi takarítása szivaccsal és mosószerrel

Ha ezekkel megvagyunk, akár a tisztítószeres vízzel töröljük végig a hajtást is, ugyanis ha rajta marad (például a lánc felületén) a zsíroldó, sajnos rontani fogja a későbbiekben felvitt kenőanyagot is. Gondosan öblítsük le majd töröljük szárazra azt egy rongy segítségével.

Természetesen ne felejtsük a vázról és a kerekekről letisztítani az ott maradt tisztítószert se!

Kenés

Ha mindennel kész vagyunk és szeretett kerékpárunk csillog-villog (vagy legalábbis tisztább lett, mint volt), akkor már csak egyetlen lépés van hátra: gondoskodni a megfelelő kenés biztosításáról.

Ennek általában (kivétel például a szíjhajtású kerékpárok) két módja van: olaj vagy wax. A kettőt nem lehet vegyíteni, illetve nem lehet egyszer ilyet, egyszer olyat használni. Vagy az egyik, vagy a másik. Az pedig, hogy melyiket preferáljuk rajtunk áll: ha nem szeretnénk sűrűbben foglalkozni ezzel, akkor maradhatunk a hagyományos olajozásnál is.

Hajtáslánc kenése waxxal

Mi a waxot javasoljuk, ugyanis finomabb (és halkabb) futást eredményez így wattokat spórolunk vele és sokkal jobban taszítja a szennyeződéseket is. Tehát nem lesz több olajfolt lábunkon, kezeinken és megszabadulhatunk vele a már előzőekben is említett „masszától” a váltógörgőknél. Az olajjal szemben viszont több odafigyelést igényel: kb. 200-250 kilométerenként kell gondoskodni az újbóli kenésről.

A több odafigyelés eredményeként viszont egy tisztább, megbízhatóbb és és gyorsabb kerékpárt kapunk.

Ha mi mégis az olajnál maradnánk, akkor arra mindig nagyon ügyeljünk, hogy ne áztassuk el a láncot! Szemenként vigyük fel a kenőanyagot óvatosan, figyelve arra, hogy a kellő mennyiségnél semmiképpen se tegyünk többet a láncra, ez ugyanis az alkatrészek gyorsabb szennyeződését és gyorsabb kopását fogja eredményezni.

Olajból is többféle van, érdemes az aktuális időjárási körülményekhez mérten választani!

Kerékpáros esőben

A fentieket követve körülbelül 30 perc alatt könnyen és gyorsan szabadíthatjuk meg a szennyeződésektől és segíthetünk kerékpárunknak naprakész állapotban maradni. Ezzel egy fokkal közelebb kerülhetünk ahhoz, hogy ne érjen minket kellemetlen meglepetés egy utunk során (mondjuk munkába menet) vagy esetleg egy túrán, megmérettetésen.

Kerékpár szervizelés

Ha kerékpárod alaposabb tisztítást igényel, vagy a „mosdatás” közben valami komolyabb hibát fedeznél fel, amit nem tudsz orvosolni, mindenképp érdemes egy kerékpár szakszervizhez fordulni mielőtt még nagyobb galibát okozunk a meglévőnél. Ide kattintva részletesebben is tájékozódhatsz szakszervizünk szolgáltatásai felől!

Az e-Bike tulajoknak is van pár plusz tippünk, amiket ebben a cikkünkben találsz majd.

 

Szivacsra fel és jöhet a tél!

Szerző: László Attila, Bringaland

Tartalomhoz tartozó címkék: kerékpár karbantartás
Az oldal tetejére